Praktijkleren, iedereen doet mee!
Praktijkleren is een bewezen methode voor effectief en plezierig leren op werkplekken. Deze vorm van leren geeft 'empowerment' en dat is belangrijk voor de inzet door medewerkers.
Onderzoeken van Gallup onderstreept het belang hiervan: Slechts 13% van de gemiddelde medewerker is intrinsiek gemotiveerd voor het werk.
Praktijkleren motiveert intrinsiek en betekent derhalve veel aan toegevoegde waarde voor het bedrijf en voor de medewerker.
Hoe werkt het?
- praktijkleren is een effectieve manier van leren: 70-20-10
- praktijkleren verloopt via de uitvoering van leerwerkopdrachten tijdens het werk
- leer/werkopdrachten hebben een leerdoel, zoals een functieniveau, kwaliteits- of veiligheidseis, KPI, etc.
- medewerkers ontvangen regelmatig leer/werkopdrachten van een (praktijk)begeleider
- opdrachten en de lerende cultuur inspireren tot leeractiviteit en bereiken van (leer)doelen
- leerdoelen zijn duidelijk omschreven aan de hand van observeerbare criteria
- praktijkopleiders begeleiden deelnemers aan de hand van een motiverend coachingsmodel met TOP's & TIP's
- per afgeronde opdracht, ontvangt de deelnemer een score
- op basis van de scores ontvangt de deelnemer een certificaat
- leerdoelen zijn verbonden aan organisatiedoelen, welke al lerend worden gerealiseed.
Het Praktijkleren ziet er visueel als onderstaand uit:
Praktijkleren is meetbaar en 'real-time' gekoppeld aan én actuele doelen van het management én aan persoonlijke ontwikkeling van betrokkenen.
Stel dat 100 medewerkers per jaar 6 korte leeropdrachten uitvoeren, dat zijn 600 leerimpulsen rond prestatieverbetering en persoonlijke ontwikkeling.
Door de leerresultaten individueel te meten, leert iedereen precies datgene dat nodig en gewenst is. Niet meer en niet minder.
De individuele aanpak werkt effectiever omdat iedereen een ander vertrekpunt heeft en op zijn 'eigen wijze' leert.
Geïnteresseerd?
We zijn goed bereikbaar via 06 - 21 24 43 32 | Douwe Polstra | d.polstra@2bimproved.nl