Wat is een Lerende Organisatie?

Wat is een Lerende Organisatie en welke tools maken deze visie in de praktijk waar?

In 1990 heeft Peter Senge in De vijfde discipline een theorie ontwikkeld over het veranderen en het leren van mensen in organisaties. Vrij vertaald zijn volgens deze theorie in een lerende organisatie mensen voortdurend bezig om hun capaciteiten te verbeteren (te leren) om datgene te bereiken wat ze echt willen. In een lerende organisatie worden nieuwe ideeën en collectieve ambities aangemoedigd. Deze worden continu afgemeten aan de organisatiedoelstellingen. [bron Wikipedia].

 

De 5 disciplines van de Lerende Organisatie (Peter Senge) zijn:: 

  1. Persoonlijk Meesterschap: Leren onze capaciteiten uit te bouwen om resultaten te bereiken die we echt wensen, zowel voor persoonlijke groei als verbeteren van de bedrijfsprestaties.
  2. Mentale Modellen: Ons interne beeld over het leren in de organisatie en de positieve invloed daarvan op ons leven en de onderneming overdenken, constant verduidelijken en verbeteren.   
  3. Gemeenschappelijke visie: Toewijding aankweken in een groep door een gemeenschappelijke visie te ontwikkelen van de toekomst die we wensen en de principes en praktijken waarmee we dit willen realiseren.
  4. Teamleren: Talenten, inzichten en het collectieve denkvermogen transformeren zodat de gezamenlijke intelligentie en inspiratie van de groep groter is dan die van de som der delen.
  5. Systeem denken: Een manier van denken over krachten en verbanden die het gedrag van systemen bepalen en vanuit dit inzicht de beste oplossingen ontdekken voor verbetering en realisatie van doelen.

De sterkte van deze aanpak is dat innovatie, motivatie en leren altijd samengaan. Daarbij komen alle intrinsieke motivatoren samen [bron: Daniel Pink - Drive].

In de Lerende Organisatie vindt het leren en verbeteren plaats vanuit de talenten en intrinsieke motivatie ('heilige vuur') van medewerkers. Dit continue verbeterproces bestaat uit het verbinden van bedrijfscasussen aan (zelfstandige) praktijkteams die al lerend en ontdekkend de casus oplossen en daarmee het verbeterdoel realiseren. 

DPP2 levert hiervoor het gereedschap en de routekaart.

Zó krijgen medewerkers meer impact op de bedrijfsprestaties en voelen zich daardoor voldaner. 

De optelsom is van onschatbare waarde in vele opzichten!